REJS PO MORZU BAŁTYCKIM - BA1
Mark Twain
REJS PO MORZU BAŁTYCKIM BA1
3 STOLICE, 11 DNI REJSU W ASYŚCIE BIAŁYCH NOCY
Tym razem zabieramy Was w niezwykły rejs dawnym szlakiem pocztowym wiodącym z st. Petersburga przez Wyspy Alandzkie do Sztokholmu. To nim niegdyś dzień w dzień worek carskiej poczty był transportowany lądem i morzem pomiędzy tymi dwiema stolicami. Szlak obsługiwali podwładni i bez względu na pogodę musieli się wywiązywać z zadania - karą była śmierć. My ruszymy z Helsinek, stolicy Finlandii, która pozostając przez lata pod wpływem rosyjskim, swoim klimatem i architekturą bardziej przypomina Petersburg, niż pozostałe skandynawskie stolice. To miasto z pewnością spodoba się wszystkim, którzy lubią klimat północny, portowe miasta i klasycystyczną architekturę. Przed nami 11 dni żeglugi w asyście białych nocy podczas których odwiedzimy Tallin, perłę wśród nadbałtyckich miast ze średniowieczną starówką oraz zawitamy do krainy tysiąca wysp i wysepek, zwanej Wyspami Alandzkimi. Tutaj, w samym środku alandzkiej dzikiej przyrody, skorzystamy z fińskiego dobra narodowego jakim jest fińska sauna. Cofając zegarki o godzinę do tyłu ruszymy dalej w kierunku stolicy Alandów, Marienhamn, gdzie będzie na nas czekać zacumowany przy miejskim nabrzeżu dawny żaglowiec handlowy Pommern. Dziś już muzeum, ale dawniej za czasów Gustafa Eriksona dzielny żaglowiec pływający do Australii i z powrotem ze zbożem dla Europy. Rejs zakończymy w samym sercu Sztokholmu przy muzeum Vasy. Za nim to jednak nastąpi będziemy musieli jeszcze pokonać trasę wiodąca przez Archipelag Sztokholmski. Doborowa załoga, sprawdzony jacht i doświadczony kapitan zapraszają do załogi. Tego rejsu nie możesz przegapić.
3 STOLICE, 11 DNI REJSU W ASYŚCIE BIAŁYCH NOCY
Tym razem zabieramy Was w niezwykły rejs dawnym szlakiem pocztowym wiodącym z st. Petersburga przez Wyspy Alandzkie do Sztokholmu. To nim niegdyś dzień w dzień worek carskiej poczty był transportowany lądem i morzem pomiędzy tymi dwiema stolicami. Szlak obsługiwali podwładni i bez względu na pogodę musieli się wywiązywać z zadania - karą była śmierć. My ruszymy z Helsinek, stolicy Finlandii, która pozostając przez lata pod wpływem rosyjskim, swoim klimatem i architekturą bardziej przypomina Petersburg, niż pozostałe skandynawskie stolice. To miasto z pewnością spodoba się wszystkim, którzy lubią klimat północny, portowe miasta i klasycystyczną architekturę. Przed nami 11 dni żeglugi w asyście białych nocy podczas których odwiedzimy Tallin, perłę wśród nadbałtyckich miast ze średniowieczną starówką oraz zawitamy do krainy tysiąca wysp i wysepek, zwanej Wyspami Alandzkimi. Tutaj, w samym środku alandzkiej dzikiej przyrody, skorzystamy z fińskiego dobra narodowego jakim jest fińska sauna. Cofając zegarki o godzinę do tyłu ruszymy dalej w kierunku stolicy Alandów, Marienhamn, gdzie będzie na nas czekać zacumowany przy miejskim nabrzeżu dawny żaglowiec handlowy Pommern. Dziś już muzeum, ale dawniej za czasów Gustafa Eriksona dzielny żaglowiec pływający do Australii i z powrotem ze zbożem dla Europy. Rejs zakończymy w samym sercu Sztokholmu przy muzeum Vasy. Za nim to jednak nastąpi będziemy musieli jeszcze pokonać trasę wiodąca przez Archipelag Sztokholmski. Doborowa załoga, sprawdzony jacht i doświadczony kapitan zapraszają do załogi. Tego rejsu nie możesz przegapić.
Bavaria 49, została zaprojektowana przez niemiecką stocznię jako jeden z większych jachtów w swojej klasie. Długość 15 metrów i szerokość 4,5 metrów dają nam w wyniku bardzo obszerne wnętrze oraz poczucie absolutnego komfortu i intymności dla całej załogi. Do dyspozycji żeglujących projektant oddał 5 niezależnych zamykanych kabin dwuosobowych oraz 3 toalety z prysznicami i ciepłą wodą. Żeglowanie tym jachtem to prawdziwa przyjemność zarówno dla sternika, jak i dla załogi, która ma do użytku doskonale dobrany osprzęt pokładowy. Kuchnia jachtu (kambuz) wyposażona jest w dwie lodówki z zamrażarką i kuchenkę z piekarnikiem. Jacht posiada niezbędne środki bezpieczeństwa(pneumatyczna tratwa i kamizelki ratunkowe) oraz osprzęt nawigacyjny.
BAVARIA 49
DŁUGOŚĆ: 15,40 m
SZEROKOŚĆ: 4,55 m
ZANURZENIE: 2,00 m
KABINY: 5 dwuosobowych
SILNIK: VOLVO 100 KM
POWIERCHNIA
OŻAGLOWANIA: 110 m2
Bavaria 49, została zaprojektowana przez niemiecką stocznię jako jeden z większych jachtów w swojej klasie. Długość 15 metrów i szerokość 4,5 metrów dają nam w wyniku bardzo obszerne wnętrze oraz poczucie absolutnego komfortu i intymności dla całej załogi. Do dyspozycji żeglujących projektant oddał 5 niezależnych zamykanych kabin dwuosobowych oraz 3 toalety z prysznicami i ciepłą wodą. Żeglowanie tym jachtem to prawdziwa przyjemność zarówno dla sternika, jak i dla załogi, która ma do użytku doskonale dobrany osprzęt pokładowy. Kuchnia jachtu (kambuz) wyposażona jest w dwie lodówki z zamrażarką i kuchenkę z piekarnikiem. Jacht posiada niezbędne środki bezpieczeństwa(pneumatyczna tratwa i kamizelki ratunkowe) oraz osprzęt nawigacyjny.
BAVARIA 49
DŁUGOŚĆ: 15,40 m
SZEROKOŚĆ: 4,55 m
ZANURZENIE: 2,00 m
KABINY: 5 dwuosobowych
SILNIK: VOLVO 100 KM
POWIERCHNIA
OŻAGLOWANIA: 110 m2
KAPITAN:
Kpt. Konrad Wierzbicki. Kto trafił tutaj pewnie zdołał już przeczytać co nieco w zakładce „o nas". Więcej od siebie mogę dodać tylko tyle, że staram się, by rejsy morskie przeze mnie prowadzone były przede wszystkim bezpieczne, gdyż tylko wtedy możemy czerpać z nich prawdziwą radość. Żeglując zawodowo zostawiłem za rufą 60 tysięcy mil morskich, gdzie dla przykładu obwód ziemi to 21 tysięcy mil morskich. Mając to doświadczenie jestem świadomy tego, że nie wolno lekceważyć sił natury w związku z czym, na każdym rejsie przypominam o stosowaniu zasad Dobrej Praktyki Morskiej. Jestem wychowany na morzach Bałtyckim i Północnym. To one przez lata dały mi prawdziwą szkołę życia, którą teraz chciałbym podzielić się z Wami. Jako instruktor żeglarstwa PZŻ, z miłą chęcią dzielę się swoją wiedzą i doświadczeniem z każdym, kto o to zapyta. Zapraszam serdecznie na nasz pokład :)
ZAUFALI NAM/OPINIE
KAPITAN:
Kpt. Konrad Wierzbicki. Kto trafił tutaj pewnie zdołał już przeczytać co nieco w zakładce „o nas". Więcej od siebie mogę dodać tylko tyle, że staram się, by rejsy morskie przeze mnie prowadzone były przede wszystkim bezpieczne, gdyż tylko wtedy możemy czerpać z nich prawdziwą radość. Żeglując zawodowo zostawiłem za rufą 60 tysięcy mil morskich, gdzie dla przykładu obwód ziemi to 21 tysięcy mil morskich. Mając to doświadczenie jestem świadomy tego, że nie wolno lekceważyć sił natury w związku z czym, na każdym rejsie przypominam o stosowaniu zasad Dobrej Praktyki Morskiej. Jestem wychowany na morzach Bałtyckim i Północnym. To one przez lata dały mi prawdziwą szkołę życia, którą teraz chciałbym podzielić się z Wami. Jako instruktor żeglarstwa PZŻ, z miłą chęcią dzielę się swoją wiedzą i doświadczeniem z każdym, kto o to zapyta. Zapraszam serdecznie na nasz pokład :)
ZAUFALI NAM/OPINIE
Pamiętajcie, że zawsze bierzemy pod uwagę Wasze sugestie
i staramy się elastycznie dostosować trasę rejsu do Waszych chęci.
W dniu zaokrętowania kapitan przedstawi Wam aktualne warunki pogodowe na kilka pierwszych dni rejsu. Następnie we wspólnej rozmowie z nim podejmiecie decyzję o najodpowiedniejszej i najbezpieczniejszej trasie dla Waszego rejsu. Zwróccie uwagę, że plan i chęci mogą zostać zweryfikowane przez warunki pogodowe, a na to nie mamy wpływu i jeśli tylko względy bezpieczeństwa będą tego wymagały, trasa rejsu może zostać zmieniona przez kapitana. Wszyscy bowiem chcemy żeglować i poznawać nowe miejsca, najważniejsze jednak, by bezpiecznie wrócić do portu !PROPONOWANA TRASA TWOJEGO REJSU:
Helsinki - Tallin - W.Hiiuma - Hano - Turku - Wyspy Alandzkie - Marienhamn - Szkiery Sztokholmu - Sztokholm
Pamiętajcie, że zawsze bierzemy pod uwagę Wasze sugestie
i staramy się elastycznie dostosować trasę rejsu do Waszych chęci.
W dniu zaokrętowania kapitan przedstawi Wam aktualne warunki pogodowe na kilka pierwszych dni rejsu. Następnie we wspólnej rozmowie z nim podejmiecie decyzję o najodpowiedniejszej i najbezpieczniejszej trasie dla Waszego rejsu. Zwróccie uwagę, że plan i chęci mogą zostać zweryfikowane przez warunki pogodowe, a na to nie mamy wpływu i jeśli tylko względy bezpieczeństwa będą tego wymagały, trasa rejsu może zostać zmieniona przez kapitana. Wszyscy bowiem chcemy żeglować i poznawać nowe miejsca, najważniejsze jednak, by bezpiecznie wrócić do portu !PROPONOWANA TRASA TWOJEGO REJSU:
Helsinki - Tallin - W.Hiiuma - Hano - Turku - Wyspy Alandzkie - Marienhamn - Szkiery Sztokholmu - Sztokholm
WYSPY ALANDZKIE - zielony archipelag Bałtyku
"Z bezmiaru szarej, zamglonej morskiej kipieli wyłoniły się zlane słońcem gęsto zadrzewione czerwone skały. `Niemożliwe żeby przez Bałtyk dopłynąć do Grecji` pomyślałam i wystawiłam twarz na ciepły, pachnący bijący od lądu wiatr. W zapachu tym było coś poza ziemią sosnami, kwiatami i morzem, był tam spokój." cyt. A. Brodowska
Wyspy Alandzkie leżą pośrodku Bałtyku w połowie drogi między Finlandią a Szwecją. Politycznie przynależą do Finlandii, ale językiem urzędowym jest szwedzki. Mieszkańcy cenią sobie niezależność. Mają szeroką autonomię, która została oficjalnie zagwarantowana nawet w traktacie akcesyjnym do Unii Europejskiej. Wyspy mają własną flagę, parlament, a nawet znaczki pocztowe. Wyspy Alandzkie nie maja może wielkich atrakcji turystycznych, ale ich dziewicze piękno i kultura przyciagają co roku rzesze miłosnikow przyrody i ciszy.
Najbardziej znanym zabytkiem Alandów jest zamek Kastelholm. Jego budowę rozpoczęto w pierwszych latach 14 wieku. W zamku tym miało miejsce wiele ciekawych zdarzeń, między innymi książę Jan syn Gustawa Wazy więził tam swego brata króla Eryka 14. Pożar zniszczył większą część budowli w 1745 roku. Pod koniec 19. wieku rozpoczęto, trwające do dziś konserwację i odbudowę obiektu. Kastelholm wznosi się swą potężną bryłą nad rozległą zatoką, jego surowe przytłaczające wnętrza przyprawiają o dreszcze, z wieży rozciąga się baśniowy widok...
SZTOKHOLM
Położony na 14 wyspach Sztokholm jest bez wątpienia jedną z najpiękniejszych stolic świata. Sztokholm to "Wenecja Północy" i królewska metropolia z urokiem małego miasta, gdzie każdy znajdzie coś interesującego. Jest to miasto wielu atrakcji i zabytków, miasto nowoczesne, tętniące bogatym życiem kulturalnym. Wielomilionowa metropolia, a wody jeziora Mälaren są tak czyste, że nawet w samym centrum można w nich łowić ryby, czy zażyć kąpieli. Na prawdziwe dzieło sztuki traficie w podziemiach miasta w metrze. Bowiem Sztokholm oferuje możliwość zobaczenia najdłuższej galerii sztuki na świecie. Jak to możliwe? Otóż 90 na 100 stacji jest niezwykle przyozdobionych.
Pierwszą rzeczą, którą powinno się zrobić, aby zobaczyć Sztokholm jest spacer po Starówce i Södermalm, czyli położonej nieopodal wyspie, z której rozciąga się imponujący widok na miasto. Stare Miasto (Gamla stan), choć niewielkie, ma dużo uroku, tam też znajduje się Pałac Królewski, pod którym przyjrzeć się można uroczystej zmianie warty. Centrum oraz wytworna dzielnica Östermalm z kilkoma parkami ujawni kolejne uroki tego miasta.
Bezsprzeczną atrakcją miasta jest także statek Vasa. Wycieczka po szkierach oraz do pałacu Drottningholm również należy do rzeczy, które powinno się zrobić, będąc w Sztokholmie. Sławne sztokholmskie szkiery najlepiej oglądać z pokładu małych stateczków, które przez całe lato kursują między wysepkami archipelagu. Pojęcie o mieście i jego atmosferze da również spacer w stronę Djurgrden, zielonej wyspy z mnóstwem atrakcji - muzeami, Skansenem oraz parkiem rozrywki Gröna Lund.
HELSINKI
Odkryj z nami fińską stolicę założoną w roku 1550 przez szwedzkiego króla Gustawa I Wazę dziadka polskiego króla Zygmunta III Wazy. Miasto to cechuje wiele interesujących obiektów architektonicznych. Szczególnie ciekawe jest zabytkowe centrum miasta z imponującym neoklasycznym zespołem katedry i placu senackiego. Plac senacki, będący centralnym punktem miasta, został zaprojektowany przez Carla Ludwiga Engela w 1820 roku. Otacza go szereg zabytkowych obiektów. Nad placem wznosi się Tuomiokirkko (katedra luterańska), Monumentalne granitowe schody prowadzące do świątyni, są miejscem spotkań i hucznych obchodów Nowego Roku. Około 1000 restauracji i barów tego miasta odzwierciedla różne wschodnie i zachodnie kulinarne wpływy różnych kultur.
Suomenlinna (z fin. "Twierdza Fińska") – twierdza w Helsinkach, położona na grupie sześciu wysp niedaleko brzegu. Dawniej miała za zadanie bronić Helsinek od strony morza. Obecnie utraciła walory militarne, posiada jednak wielkie znaczenie kulturowe jako zabytek historyczny i atrakcja turystyczna. Wpisana na listę światowego dziedzictwa UNESCO atrakcja nazywana jest Gibraltarem Północy i stanowi jeden z ulubionych celów wycieczek dla turystów ze Skandynawii. Wyspy te mają ok. 800 mieszkańców. Znajduje się na nich również muzeum wojskowe (jednym z eksponatów jest "Vesikko" – okręt podwodny z okresu II wojny światowej).
Kauppatori, zwany także targiem rybnym, rozciąga się wzdłuż nadbrzeża portowego. Można na nim zaopatrzyć się w świeże owoce i warzywa, ryby prosto z kutra oraz różne wyroby rzemieślnicze. Pośrodku placu usytuowany jest Kamień Carycy, kamienny obelisk ze złotym orłem na szczycie, wykonany według projektu Engla. Monument został odsłonięty w 1835 roku dla upamiętnienia wizyty cara Mikołaja I i carycy Aleksandry.
Skalny Kościół w Helsinkach (Temppeliaukio kirkko) to jedna z najważniejszych atrakcji w stolicy Finlandii. Budynek został wydrążony w granitowej skale, jest oświetlany naturalnym światłem słonecznym, a jego wnętrze jest naprawdę wyjątkowe! Skalny kościół w Helsinkach to prawdziwa perła fińskiego designu. Przyciąga turystów z całego świata. Spacerując do Temppeliaukio krikko mamy wrażenie, jakbyśmy zbliżali się do statku kosmicznego, który właśnie wylądował w środku osiedla mieszkalnego. Wokół Kościoła znajdują się bowiem bloki i kilka sklepów z pamiątkami. Na czym polega jego wyjątkowość? Przekonaj się osobiście.
Pomnik Sibeliusa to rzeźba w kształcie stalowych organów, poświęcona fińskiemu kompozytorowi Jeanowi Sibeliusowi. Pomnik znajduje się w helsińskiej dzielnicy Töölö, w Parku Sibeliusa. Autorką pomnika, odsłoniętego 7 września 1967, była fińska rzeźbiarka Eila Hiltunen. Pomnik zaprojektowany był jako abstrakcjonistyczna rzeźba, złożona z 600 rur wykonanych ze stali nierdzewnej, zespawanych ze sobą w kształt fali przypominającej organy. Zamysłem autorki było przedstawienie esencji muzyki Jeana Sibeliusa. Kilka lat po odsłonięciu do pomnika dodano jeszcze rzeźbę głowy kompozytora, autorstwa tej samej artystki. Pomnik waży 24 t, a jego wymiary wynoszą 8,5 x 10,5 x 6,5 m. Pomniejszona replikę pomnika ustawiono w siedzibie głównej UNESCO w Paryżu.
Tallinn
Tallinn to miasto twórcze, w którym kwitnie bujne życie kulturalne. Starówka została wpisana na listę Światowego Dziedzictwa Kulturowego i Przyrodniczego UNESCO w 1997 ruku. W 2011 roku Tallinn był Stolicą Kulturalną Europy. Baszta Kiek in de Kök (pol.: Zajrzyj do kuchni) nazwa w języku dolnoniemieckim, określająca w średniowieczu wysokie wieże obronne, z których można było „zajrzeć do kuchni” otaczających domówmieszczańskich. Jedną z takich wież jest baszta w stolicy Estonii, Tallinnie, wzniesiona w roku 1475. Jej wysokość wynosi 38 m, średnica zewnętrzna 17 m, grubość murów 3-4 m. Swego czasu była to największa wieża tego rodzaju na północy Europy.
Seaplane Harbour - otwarta w maju 2012roku ekspozycja liczy ponad 200 potężnych eksponatów, od min i torped, przez różnego typu jachty, po prawdziwą łódź podwodną. Zgromadzone na ogromnej powierzchni, pochodzących z początku XX wieku hangarach po aeroplanach, pozwalają poznawać morską i wojenną historię kraju w wyjątkowo komfortowych warunkach. Wzdłuż jednej ze ścian, ozdobionej nowoczesnym, antywojennym muralem, umieszczone zostały działa z różnych okresów.
Teletorn - wieża telewizyjna, jej wysokość to 314 m; Winda na szczyt wieży jedzie 49 sekund; Widok z wieży telewizyjnej w Tallinie w Estonii jest wyjątkowy. Pod stopami są lasy Muuga. W oddali urzekające Stare Miasto i lśniące Morze Bałtyckie w całej swojej majestatycznej okazałości. Kiedy Estonia była jeszcze za żelazną kurtyną, wieża telewizyjna była dla wielu Estończyków oknem na wolny świat - w nocy można było nawet dostrzec światła Helsinek. Jest to widok, który zapiera dech w piersi
TURKU
Turku to taki fiński Kraków. Do 1812 roku było stolicą, teraz rywalizuje z Helsinkami i chełpi się historią i kulturalną atmosferą. Najważniejszy jest Zamek Turunlinna wybudowany u ujścia rzeki Aurajoki. Okres jego świetności przypadał na połowę wieku XVI, podczas panowania księcia Jana III Wazy i Katarzyny Jagiellonki. Poza tym trzeba zobaczyć katedrę, najważniejszy kościół w Finlandii będący główną świątynią Kościoła ewangelicko-luterańskiego. Do portu w Turku zawijają liczne promy wycieczkowe na wyspy Alandzkie i do Szwecji.
WYSPY ALANDZKIE - zielony archipelag Bałtyku
"Z bezmiaru szarej, zamglonej morskiej kipieli wyłoniły się zlane słońcem gęsto zadrzewione czerwone skały. `Niemożliwe żeby przez Bałtyk dopłynąć do Grecji` pomyślałam i wystawiłam twarz na ciepły, pachnący bijący od lądu wiatr. W zapachu tym było coś poza ziemią sosnami, kwiatami i morzem, był tam spokój." cyt. A. Brodowska
Wyspy Alandzkie leżą pośrodku Bałtyku w połowie drogi między Finlandią a Szwecją. Politycznie przynależą do Finlandii, ale językiem urzędowym jest szwedzki. Mieszkańcy cenią sobie niezależność. Mają szeroką autonomię, która została oficjalnie zagwarantowana nawet w traktacie akcesyjnym do Unii Europejskiej. Wyspy mają własną flagę, parlament, a nawet znaczki pocztowe. Wyspy Alandzkie nie maja może wielkich atrakcji turystycznych, ale ich dziewicze piękno i kultura przyciagają co roku rzesze miłosnikow przyrody i ciszy.
Najbardziej znanym zabytkiem Alandów jest zamek Kastelholm. Jego budowę rozpoczęto w pierwszych latach 14 wieku. W zamku tym miało miejsce wiele ciekawych zdarzeń, między innymi książę Jan syn Gustawa Wazy więził tam swego brata króla Eryka 14. Pożar zniszczył większą część budowli w 1745 roku. Pod koniec 19. wieku rozpoczęto, trwające do dziś konserwację i odbudowę obiektu. Kastelholm wznosi się swą potężną bryłą nad rozległą zatoką, jego surowe przytłaczające wnętrza przyprawiają o dreszcze, z wieży rozciąga się baśniowy widok...
SZTOKHOLM
Położony na 14 wyspach Sztokholm jest bez wątpienia jedną z najpiękniejszych stolic świata. Sztokholm to "Wenecja Północy" i królewska metropolia z urokiem małego miasta, gdzie każdy znajdzie coś interesującego. Jest to miasto wielu atrakcji i zabytków, miasto nowoczesne, tętniące bogatym życiem kulturalnym. Wielomilionowa metropolia, a wody jeziora Mälaren są tak czyste, że nawet w samym centrum można w nich łowić ryby, czy zażyć kąpieli. Na prawdziwe dzieło sztuki traficie w podziemiach miasta w metrze. Bowiem Sztokholm oferuje możliwość zobaczenia najdłuższej galerii sztuki na świecie. Jak to możliwe? Otóż 90 na 100 stacji jest niezwykle przyozdobionych.
Pierwszą rzeczą, którą powinno się zrobić, aby zobaczyć Sztokholm jest spacer po Starówce i Södermalm, czyli położonej nieopodal wyspie, z której rozciąga się imponujący widok na miasto. Stare Miasto (Gamla stan), choć niewielkie, ma dużo uroku, tam też znajduje się Pałac Królewski, pod którym przyjrzeć się można uroczystej zmianie warty. Centrum oraz wytworna dzielnica Östermalm z kilkoma parkami ujawni kolejne uroki tego miasta.
Bezsprzeczną atrakcją miasta jest także statek Vasa. Wycieczka po szkierach oraz do pałacu Drottningholm również należy do rzeczy, które powinno się zrobić, będąc w Sztokholmie. Sławne sztokholmskie szkiery najlepiej oglądać z pokładu małych stateczków, które przez całe lato kursują między wysepkami archipelagu. Pojęcie o mieście i jego atmosferze da również spacer w stronę Djurgrden, zielonej wyspy z mnóstwem atrakcji - muzeami, Skansenem oraz parkiem rozrywki Gröna Lund.
HELSINKI
Odkryj z nami fińską stolicę założoną w roku 1550 przez szwedzkiego króla Gustawa I Wazę dziadka polskiego króla Zygmunta III Wazy. Miasto to cechuje wiele interesujących obiektów architektonicznych. Szczególnie ciekawe jest zabytkowe centrum miasta z imponującym neoklasycznym zespołem katedry i placu senackiego. Plac senacki, będący centralnym punktem miasta, został zaprojektowany przez Carla Ludwiga Engela w 1820 roku. Otacza go szereg zabytkowych obiektów. Nad placem wznosi się Tuomiokirkko (katedra luterańska), Monumentalne granitowe schody prowadzące do świątyni, są miejscem spotkań i hucznych obchodów Nowego Roku. Około 1000 restauracji i barów tego miasta odzwierciedla różne wschodnie i zachodnie kulinarne wpływy różnych kultur.
Suomenlinna (z fin. "Twierdza Fińska") – twierdza w Helsinkach, położona na grupie sześciu wysp niedaleko brzegu. Dawniej miała za zadanie bronić Helsinek od strony morza. Obecnie utraciła walory militarne, posiada jednak wielkie znaczenie kulturowe jako zabytek historyczny i atrakcja turystyczna. Wpisana na listę światowego dziedzictwa UNESCO atrakcja nazywana jest Gibraltarem Północy i stanowi jeden z ulubionych celów wycieczek dla turystów ze Skandynawii. Wyspy te mają ok. 800 mieszkańców. Znajduje się na nich również muzeum wojskowe (jednym z eksponatów jest "Vesikko" – okręt podwodny z okresu II wojny światowej).
Kauppatori, zwany także targiem rybnym, rozciąga się wzdłuż nadbrzeża portowego. Można na nim zaopatrzyć się w świeże owoce i warzywa, ryby prosto z kutra oraz różne wyroby rzemieślnicze. Pośrodku placu usytuowany jest Kamień Carycy, kamienny obelisk ze złotym orłem na szczycie, wykonany według projektu Engla. Monument został odsłonięty w 1835 roku dla upamiętnienia wizyty cara Mikołaja I i carycy Aleksandry.
Skalny Kościół w Helsinkach (Temppeliaukio kirkko) to jedna z najważniejszych atrakcji w stolicy Finlandii. Budynek został wydrążony w granitowej skale, jest oświetlany naturalnym światłem słonecznym, a jego wnętrze jest naprawdę wyjątkowe! Skalny kościół w Helsinkach to prawdziwa perła fińskiego designu. Przyciąga turystów z całego świata. Spacerując do Temppeliaukio krikko mamy wrażenie, jakbyśmy zbliżali się do statku kosmicznego, który właśnie wylądował w środku osiedla mieszkalnego. Wokół Kościoła znajdują się bowiem bloki i kilka sklepów z pamiątkami. Na czym polega jego wyjątkowość? Przekonaj się osobiście.
Pomnik Sibeliusa to rzeźba w kształcie stalowych organów, poświęcona fińskiemu kompozytorowi Jeanowi Sibeliusowi. Pomnik znajduje się w helsińskiej dzielnicy Töölö, w Parku Sibeliusa. Autorką pomnika, odsłoniętego 7 września 1967, była fińska rzeźbiarka Eila Hiltunen. Pomnik zaprojektowany był jako abstrakcjonistyczna rzeźba, złożona z 600 rur wykonanych ze stali nierdzewnej, zespawanych ze sobą w kształt fali przypominającej organy. Zamysłem autorki było przedstawienie esencji muzyki Jeana Sibeliusa. Kilka lat po odsłonięciu do pomnika dodano jeszcze rzeźbę głowy kompozytora, autorstwa tej samej artystki. Pomnik waży 24 t, a jego wymiary wynoszą 8,5 x 10,5 x 6,5 m. Pomniejszona replikę pomnika ustawiono w siedzibie głównej UNESCO w Paryżu.
Tallinn
Tallinn to miasto twórcze, w którym kwitnie bujne życie kulturalne. Starówka została wpisana na listę Światowego Dziedzictwa Kulturowego i Przyrodniczego UNESCO w 1997 ruku. W 2011 roku Tallinn był Stolicą Kulturalną Europy. Baszta Kiek in de Kök (pol.: Zajrzyj do kuchni) nazwa w języku dolnoniemieckim, określająca w średniowieczu wysokie wieże obronne, z których można było „zajrzeć do kuchni” otaczających domówmieszczańskich. Jedną z takich wież jest baszta w stolicy Estonii, Tallinnie, wzniesiona w roku 1475. Jej wysokość wynosi 38 m, średnica zewnętrzna 17 m, grubość murów 3-4 m. Swego czasu była to największa wieża tego rodzaju na północy Europy.
Seaplane Harbour - otwarta w maju 2012roku ekspozycja liczy ponad 200 potężnych eksponatów, od min i torped, przez różnego typu jachty, po prawdziwą łódź podwodną. Zgromadzone na ogromnej powierzchni, pochodzących z początku XX wieku hangarach po aeroplanach, pozwalają poznawać morską i wojenną historię kraju w wyjątkowo komfortowych warunkach. Wzdłuż jednej ze ścian, ozdobionej nowoczesnym, antywojennym muralem, umieszczone zostały działa z różnych okresów.
Teletorn - wieża telewizyjna, jej wysokość to 314 m; Winda na szczyt wieży jedzie 49 sekund; Widok z wieży telewizyjnej w Tallinie w Estonii jest wyjątkowy. Pod stopami są lasy Muuga. W oddali urzekające Stare Miasto i lśniące Morze Bałtyckie w całej swojej majestatycznej okazałości. Kiedy Estonia była jeszcze za żelazną kurtyną, wieża telewizyjna była dla wielu Estończyków oknem na wolny świat - w nocy można było nawet dostrzec światła Helsinek. Jest to widok, który zapiera dech w piersi
TURKU
Turku to taki fiński Kraków. Do 1812 roku było stolicą, teraz rywalizuje z Helsinkami i chełpi się historią i kulturalną atmosferą. Najważniejszy jest Zamek Turunlinna wybudowany u ujścia rzeki Aurajoki. Okres jego świetności przypadał na połowę wieku XVI, podczas panowania księcia Jana III Wazy i Katarzyny Jagiellonki. Poza tym trzeba zobaczyć katedrę, najważniejszy kościół w Finlandii będący główną świątynią Kościoła ewangelicko-luterańskiego. Do portu w Turku zawijają liczne promy wycieczkowe na wyspy Alandzkie i do Szwecji.
Poniżej stworzona przez nas na podstawie bałtyckich doświadczeń lista rzeczy przydatnych lub niezbędnych na jachcie w tym rejsie. Nie traktujcie jej jednak jak wyroczni, ale wykorzystajcie ją według swoich potrzeb.
Ważna informacja: Pakujemy się w plecak lub torbę – aby zajmowała jak najmniej miejsca po rozpakowaniu i zwinięciu.
Walizki są wykluczone z powodu ograniczonego miejsca na jachcie !!!
ODZIEŻ i RZECZY OSOBISTE:
- kurtka chroniąca przed wiatrem i deszczem. Nie musi być to sztormiak !!! : )
- polar, bluza, czapka
- wygodne spodnie dresowe i spodenki
- podkoszulki, bielizna i skarpetki
- okulary przeciwsłoneczne
- obuwie na miękkiej podeszwie, kalosze oraz klapki pod prysznic
- ręczniki, polecamy szybkoschnące z mikrofibry (zajmują mało miejsca w torbie)
AKCESORIA:
- poręczna latarka, ładowarka do telefonu, smartfon z roamingiem
- stopery do uszu, dla lepszego snu :-)
- okulary korekcyjne - szkła kontaktowe będą dużo wygodniejsze.
- mały plecak na wędrówki
- coś do czytania, przewodniki turystyczne
DOKUMENTY:
- dowód osobisty lub paszport
- patent i książeczkę żeglarską, jeśli posiadasz (nieobowiązkowe)
KOSMETYKI:
- przybory do higieny osobistej
- pomadka do ust - na wietrze, słońcu i słonej wodzie niezastąpiona w każdych warunkach
- krem z filtrem UV
- dezodorant - załoga będzie wdzięczna jeśli to nie będzie spray, lesz sztyft/roll-on.
- stale przyjmowane leki
- i przede wszystkim dobry humor :-)
Poniżej stworzona przez nas na podstawie bałtyckich doświadczeń lista rzeczy przydatnych lub niezbędnych na jachcie w tym rejsie. Nie traktujcie jej jednak jak wyroczni, ale wykorzystajcie ją według swoich potrzeb.
Ważna informacja: Pakujemy się w plecak lub torbę – aby zajmowała jak najmniej miejsca po rozpakowaniu i zwinięciu.
Walizki są wykluczone z powodu ograniczonego miejsca na jachcie !!!
ODZIEŻ i RZECZY OSOBISTE:
- kurtka chroniąca przed wiatrem i deszczem. Nie musi być to sztormiak !!! : )
- polar, bluza, czapka
- wygodne spodnie dresowe i spodenki
- podkoszulki, bielizna i skarpetki
- okulary przeciwsłoneczne
- obuwie na miękkiej podeszwie, kalosze oraz klapki pod prysznic
- ręczniki, polecamy szybkoschnące z mikrofibry (zajmują mało miejsca w torbie)
AKCESORIA:
- poręczna latarka, ładowarka do telefonu, smartfon z roamingiem
- stopery do uszu, dla lepszego snu :-)
- okulary korekcyjne - szkła kontaktowe będą dużo wygodniejsze.
- mały plecak na wędrówki
- coś do czytania, przewodniki turystyczne
DOKUMENTY:
- dowód osobisty lub paszport
- patent i książeczkę żeglarską, jeśli posiadasz (nieobowiązkowe)
KOSMETYKI:
- przybory do higieny osobistej
- pomadka do ust - na wietrze, słońcu i słonej wodzie niezastąpiona w każdych warunkach
- krem z filtrem UV
- dezodorant - załoga będzie wdzięczna jeśli to nie będzie spray, lesz sztyft/roll-on.
- stale przyjmowane leki
- i przede wszystkim dobry humor :-)
Cena: 2890 PLN / 11 dni
Do niej należy doliczyć składkę załogi do kasy jachtowej, z której pokrywane są: wyżywienie, opłaty portowe oraz paliwo do jachtu zużyte podczas rejsu. W przypadku rejsów zagranicznych jest to zwykle koszt 20 eur za każdy dzień rejsu i jest rozliczany przez załogę na zakończenie rejsu.
Cena wraz ze składką jachtową obejmują:
- miejsce na jachcie w kabinie dwuosobowej z kompletem pościeli
- prowadzenie jachtu przez doświadczonego i wykwalifikowanego kapitana
- szkolenie z zakresu bezpieczeństwa na jachcie i jego obsługi
- produkty na pełne i smaczne wyżywienie
- opłaty portowe(postój jachtu, prąd do jachtu, wodę do jachtu, prysznice z mariny)
- paliwo(diesel) do jachtu zużyte podczas rejsu
- gaz do kuchenki
- ubezpieczenie jachtu
Zaliczka: 50% płatne przy podpisaniu umowy ; Pozostała kwota: 50% na 4 tygodnie przed rozpoczęciem rejsu.
Typ rejsu: stażowo-szkoleniowy
Rejs o charakterze stażowo-szkoleniowym, którego celem jest zdobycie doświadczenia w żegludze morskiej, zaliczenie godzin stażowych wymaganych przez PZŻ oraz szkolenie żeglarskie. Każdy Uczestnik rejsu stanowi załogę jachtu i jest zobowiązany do czynnego uczestniczenia we wszystkich pracach na jachcie, w tym do pełnienia wacht nawigacyjnych i kambuzowych.
Od uczestników rejsu nie wymagamy doświadczenia żeglarskiego ani patentów żeglarskich !!!
W trakcie rejsu, dla chętnych, kapitan poprowadzi szkolenie żeglarskie. Jest to doskonała okazja do zdobycia nowych wiadomości lub sprawdzenia posiadanej wiedzy w praktyce.
Rejs o charakterze stażowo-szkoleniowym, którego celem jest zdobycie doświadczenia w żegludze morskiej, zaliczenie godzin stażowych wymaganych przez PZŻ oraz szkolenie żeglarskie. Każdy Uczestnik rejsu stanowi załogę jachtu i jest zobowiązany do czynnego uczestniczenia we wszystkich pracach na jachcie, w tym do pełnienia wacht nawigacyjnych i kambuzowych.
Od uczestników rejsu nie wymagamy doświadczenia żeglarskiego ani patentów żeglarskich !!!
W trakcie rejsu, dla chętnych, kapitan poprowadzi szkolenie żeglarskie. Jest to doskonała okazja do zdobycia nowych wiadomości lub sprawdzenia posiadanej wiedzy w praktyce.
Staż: staż morski na stopnie PZŻ, 90-120
System szkolenia Polskiego Związku Żeglarskiego PZŻ wymaga od kandydatów na wyższe stopnie żeglarskie wykazania się odpowiednim stażem morskim. W tym rejsie można wypływać około 90-120 godzin stażowych. Po rejsie każdy Uczestnik otrzymuje Opinię z Rejsu Morskiego, akceptowaną przez PZŻ oraz wpis do książeczki żeglarskiej. Ilość godzin stażowych uzyskanych w rejsie jest uzależniona od warunków atmosferycznych i intensywności żeglugi.
System szkolenia Polskiego Związku Żeglarskiego PZŻ wymaga od kandydatów na wyższe stopnie żeglarskie wykazania się odpowiednim stażem morskim. W tym rejsie można wypływać około 90-120 godzin stażowych. Po rejsie każdy Uczestnik otrzymuje Opinię z Rejsu Morskiego, akceptowaną przez PZŻ oraz wpis do książeczki żeglarskiej. Ilość godzin stażowych uzyskanych w rejsie jest uzależniona od warunków atmosferycznych i intensywności żeglugi.
Wyżywienie: pełne, posiłki przygotowuje załoga
Ze składki jachtowej zostaną zakupione produkty żywnościowe pozwalające załodze na przygotowanie czterech pełnowartościowych i urozmaiconych posiłków. Załoga podzielona na wachty kambuzowe przygotowuje posiłki dla siebie i współtowarzyszy podróży.
Transport: samolotem
Wszystkim Uczestnikom rejsu oferujemy pomoc w zakupie biletów lotniczych.
Dogodne loty poniżej:
1. Polska - Helsinki są z: Warszawy, Krakowa i Wrocławia.
2. Sztokholm - Polska są do: Gdańska, Warszawy, Krakowa.
Wszystkim Uczestnikom rejsu oferujemy pomoc w zakupie biletów lotniczych.
Dogodne loty poniżej:
1. Polska - Helsinki są z: Warszawy, Krakowa i Wrocławia.
2. Sztokholm - Polska są do: Gdańska, Warszawy, Krakowa.
REZERWACJA MIEJSCA NA JACHCIE JEST NIEZOBOWIĄZUJĄCA DO MOMENTU PODPISANIA UMOWY I OPŁACENIA ZALICZKI !
Formularz rezerwacyjny