AKADEMIA ŻEGLARSTWA

SAIL-POL


Biuro:

Poranna 7, 53-026 Wrocław, POLSKA

tel: (0-71) 794 77 11
fax: (0-71) 794 77 11
kom.: +48 535 001 345




NIP: 8992441199
REGON: 021805049

e-mail:biuro@sail-pol.pl
e-mail:rezerwacja@sail-pol.pl

Zgłoszenia i zapytania proszę kierować korzystając z formularza kontaktowego.






Captcha



 
 



Materiały szkoleniowe



W czasie wielowiekowej praktyki żeglarskiej powstały liczne rodzaje węzłów. Liczba ich sięga kilkuset. W praktyce wystarcza dobra znajomość kilkunastu węzłów. Węzły żeglarskie cechuje prostota wykonania, możliwość szybkiego wiązania, pewność w pracy i łatwy sposób rozwiązywania.

Najczęściej stosowane węzły:

Supeł, Płaski, Babski, Ósemka, Szotowy, Bramszotowy, Flagowy, Refowy, Półsztyk, Sztyk, Knagowy, Cumowy, Rybacki, Żeglarski, Ratowniczy, Wyblinka, Związ wantowy.


SUPEŁ



Jest on stosowany jako stoper, zgrubienie liny, które zabezpiecza przed wysunięciem się liny z bloku lub kipy. Często ma zastosowanie na fale miecza lub płetwy sterowej na jachtach mieczowych. Szereg supłów na fale pozwala utrzymać miecz lub płetwę sterową na pożądanej głębokości zanurzenia. Węzeł ten jednak, gdy jest rzadko rozwiązywany i działa na niego duże obciążenie, mocno się zaciska i jest trudny do rozwiązania.

PŁASKI



Znajduje zastosowanie przy łączeniu lin o zbliżonych średnicach. Nie należy stosować przy silnym obciążeniu, gdyż zaciska się i jest trudny do rozwiązania, niszczy linę. Jeżeli liny są bardzo sztywne lub śliskie (np. zatłuszczone i zmoczone) nie można mieć pewności, że nie rozwiąże się pod dużym obciążeniem, zwłaszcza jeżeli jedna z nich jest cieńsza.

BABSKI



Nie zaleca się do stosowania. Nieprawidłowo zawiązany węzeł płaski nazwano "babskim". Węzeł ten jest niepewny w pracy i trudny do rozwiązania po zaciśnięciu.

ÓSEMKA



Spełnia funkcje bardzo podobne jak supeł, czyli jako zgrubienie liny zabezpieczające przed wysunięciem się jej z bloku lub kipy. Węzeł ten używany jest szczególnie na końcach szotów.

SZOTOWY



Dobrze nadaje się do wiązania lin o niejednakowej grubości. Nie należy stosować przy linach mocno obciążonych, narażonych na szarpanie i o gładkich, śliskich powierzchniach.

BRAMSZOTOWY



Dobrze nadaje się do wiązania lin o niejednakowej grubości. Jest on pewniejszy w pracy niż węzeł szotowy, może przenosić większe obciążenia, jest też odporny na szarpanie.

FLAGOWY



Węzeł używany do wiązania flag, oraz bander nie mających chomątek i klamer. Łatwy do wiązania, błyskawiczny w rozwiązywaniu, wystarczy pociągnąć za wolny koniec liny, aby całkowicie się rozwiązał.

REFOWY



Stosowany do łączenia dwóch lin o zbliżonych średnicach w wypadku potrzeby szybkiego zwolnienia połączenia. Typowe zastosowanie znajduje przy wiązaniu refsejzingów w czasie refowania żagli. Węzeł ten wiąże się podobnie jak płaski z tym, że jeden koniec liny przeciągnięty jest przez pętlę podwójnie. Węzła nie należy stosować przy linach narażonych na szarpanie.

PÓŁSZTYK



Służy najczęściej do zabezpieczenia innych węzłów używanych do cumowania. Uwaga - nie należy cumować przy pomocy półsztyku.

SZTYK



Jest najprostszym węzłem używanym do cumowania na palu lub do pierścienia. Znajduje zastosowanie również przy zakańczaniu innych węzłów do cumowania. Prawidłowo związany po zbliżeniu dwóch przechwytów do siebie tworzy wyblinkę założoną na linie pracującej.

KNAGOWY



Węzeł knagowy znajduje zastosowanie przy mocowaniu: szotów, fałów, cum na knadze, podwójnym polerze lub kołku. Prawidłowo węzeł knagowy rozpoczyna się od owinięcia liny raz dookoła trzonu knagi, następnie należy linę mocować krzyżowo na ramionach knagi dwukrotnie. Zakończenie węzła polega na przełożeniu liny pod ostatnie skrzyżowanie i zaciśnięcie, tak aby lina trzymała się węzła.

CUMOWY



Węzeł służy do cumowania na palu i do pierścienia. Węzeł zapewnia mocny chwyt, nie ślizga się i nie zaciska. Podwójny chwyt pala czy pierścienia chroni linę od przecierania się.

RYBACKI



Jest dobrym węzłem do cumowania, może być użyty do wiązania liny do: kotwicy, wiadra, sondy, ciężarka rzutkowego itp.

ŻEGLARSKI



Węzeł służy do cumowania na palu i do pierścienia. Węzeł zapewnia mocny chwyt, nie ślizga się i nie zaciska. Podwójny chwyt pala czy pierścienia chroni linę od przecierania się.

RATOWNICZY



Węzeł używany jest bardzo często, a umiejętność sprawnego wiązania obowiązuje każdego żeglarza. Za jego pomocą robi się na końcu liny oko do cumowania, może być użyty do połączenia dwu lin. Typowe zastosowanie to - zabezpieczanie człowieka w trudnych warunkach pracy na pokładzie, za burtą, lub na wysokości. Pętla tego węzła nie zaciska się, nawet przy dużym obciążeniu.

WYBLINKA



Używany do zawiązywania linki na linie lub przedmiocie o większej średnicy lub obwodzie. Typowe zastosowanie to wiązanie wyblinek na wantach. Węzeł mocno się trzyma, po obciążeniu i namoknięciu trudno się rozwiązuje, pracując na szarpanie przeciera linę - dlatego nie należy go używać do cumowania.

ZWIĄZ WANTOWY



Służy do łączenia dwóch lin o różnych średnicach, wytrzymuje duże obciążenie. Węzeł można zastosować do awaryjnej naprawy wanty, przy pomocy dodatkowego odcinka stalówki, wiąże się dwa węzły. Jeżeli wanta ma zapas na długości, wiąże się jeden węzeł łącznikowy. Po wykonaniu węzła wantę trzeba wybrać ściągaczem. Ze względu na złą pracę linstalowych, gdy są zagięte na małych promieniach, węzła nie należy stosować na stałe. Węzeł nadaje się przede wszystkim do stosowania na linach włókiennych.

Wszystkie animacje wykonał Marek Słaboń. Rozpowszechnianie animacji bez zgody autora zabronione!

Skala Beauforta siły wiatru

°B m/s km/h Mm/h Nazwa wiatru Wpływ wiatru na morze Oznaki wiatru na lądzie Wpływ wiatru na jacht na wodzie
0 0,2 5,4 0,5 cisza tafla morza lustrzana bezruch powietrza żagle zwisają
1 1,5 7,2 3 powiew drobna, łuskowata fala, zmarszczki dym unosi się prawie pionowo w górę żagle na wiatr stoją dobrze
2 3,3 11,88 6 słaby wiatr drobna, krótka fala o szklistych grzbietach odczuwa się powiew, liście drżą dobry wiatr do żeglowania
3 5,4 19,44 10 łagodny wiatr jak wyżej wiatr porusza liście jachty lekko pochylają się
4 7,9 28,44 15 umiarkowany wiatr na grzbietach fal tworzy się piana, słychać plusk wiatr porusza gałązki, unosi kurz i suche liście najlepszy wiatr do żeglugi
5 10,7 38,52 21 świeży wiatr gęste białe grzebienie na falach, poszum morza wiatr porusza większe gałęzie, gwiżdże w uszach, wyprostowuje duże flagi tylko większe jachty niosą pełne żagle
6 13,8 49,68 27 silny wiatr tworzą się grzywacze, wysoka fala, szum morza wiatr porusza grube gałęzie, świst na przedmiotach jachty refują nieco żagle
7 17,1 61,56 33 bardzo silny wiatr piana układa się w równolegle pasma, głośny szum morza wiatr porusza cieńsze pnie opór przy marszu pod wiatr jachty niosą zmniejszone przednie żagle
8 20,4 73,44 40 sztorm wysokie, długie fale, pasma piany wzdłuż kierunku wiatru wiatr ugina pnie łamie gałęzie jachty zarefowane
9 20,7 74,52 47 silny sztorm fale i pasma piany, ryk morza urywany wiatr unosi drobne przedmioty, łamie duże gałęzie, przewraca kominy jachty niosą żagle sztormowe
10 28,4 102,24 55 bardzo silny sztorm morze białe od piany, fale przewalają się, ryk morza wiatr łamie i wyrywa drzewka jachty na wiatr nie posuwają się
11 32,6 117,36 63 gwałtowny sztorm wiatr zrywa wierzchołki fal, pył wodny wiatr łamie pnie drzew, spustoszenie jachty niosą 1/3 żagli sztormowych
12 >36,9 >132,84 >71 huragan kipiel wodny, huk morza ograniczona widzialność wiatr niszczy budynki wielkie spustoszenie jachty nie noszą żagli

Skala Pedersena stanu morza

°B °P Wysokość fali [m] Stan morza Określenie słowne
0 0 0 morze zupełnie spokojne gładź
1 1 0,10 - 0,25 morze spokojne morze pomarszczone
2-3 2 0,25 - 0,75 morze prawie spokojne drobne fale
4 3 0,75 - 1,25 morze trochę ruchliwe małe fale
5 4 1,30 - 2,0 morze ruchliwe umiarkowane fale
6 5 2,0 - 3,5 morze lekko wzburzone średnie fale
7 6 3,5 - 6,0 morze wzburzone duże fale
8 7 6,0 - 8,5 morze bardzo wzburzone wielkie fale
9 - 10 8 8,5 - 11,0 morze rozszalałe bardzo wielkie fale
11 - 12 9 powyżej 11,0 morze nadzwyczaj rozszalałe niezwykle wielkie fale

Skala widzialności

Stopień Widzialność Określenie słowne
0 poniżej 50 m bardzo gęsta mgła
1 50 m gęsta mgła
2 200 m mgła
3 500 m lekka mgła
4 0,5 Mm widzialność bardzo słaba
5 1 Mm widzialność słaba
6 2 Mm widzialność umiarkowana
7 5 Mm widzialność dobra
8 10 Mm widzialność bardzo dobra

Flagi

Litera Kod Morse'a Flaga Nazwa Co oznacza potocznie
A Alpha Mam nurka pod wodą; trzymajcie się z dala i idźcie powoli Anioł (kolor biały i niebieski)
B Bravo Ładuję, wyładowuję lub mam na statku ładunki niebezpieczne Bolszewik bo czerwony
C Charlie "Tak"(potwierdzenie) albo "znaczenie poprzedzającej grupy powinno być zrozumiane w trybie twierdzącym" Ciastko tortowe
D Delta Trzymajcie się z dala ode mnie; manewruję z trudnością Dunaj, rzeka a na brzegach plaże
E Echo Zmieniam swój kurs w prawo Ewa niebieskie oczy czerwone usta
F Foxtrot Jestem niezdolny do ruchu; nawiążcie łączność ze mną Fikuśny kwadrat
G Golf "Potrzebuję pilota"; nadany przez statki rybacki łowiące blisko siebie na łowiskach oznacza: "wybieram sieci" Gówno za płotem
H Hotel Mam pilota na statku Halina polska dziewczyna
I India Zmieniam swój kurs w lewo Igła lub Ippon (Japonia)
J Juliett Mam pożar i niebezpieczny ładunek na statku, trzymajcie sie z dala ode mnie Jastarnia - półwysep a z obu stron woda
K Kilo Pragne nawiązać z wami łączność Kołobrzeg, plaża i morze
L Lima Zatrzymajcie natychmiast wasz statek Lotnik
M Mike Zatrzymałem mój statek i nie posuwam się po wodzie Miecze
N November "Nie"(zaprzeczenie) albo "znaczenie poprzedzającej grupy powinno być zrozumiane w trybie przeczącym" Nie gram w szachy
O Oskar Człowiek za burtą Ogień na dachu
P Papa W porcie: "zameldować się na statku (wychdzimy w morze)"; na morzu: "moje sieci zaczepiły się o przeszkodę" Port
Q Quebec Mój statek jest zdrowy i proszę o prawo zdolności ruchów Qrczak cały żółty
R Romeo (brak znaczenia pojedynczej litery)  
S Sierra Moje maszyny pracują wstecz Sadzawka, Studnia
T Tango Trzymajcie się z dala ode mnie; jestem zajęty trałowaniem we dwójkę Tuluza miasto we Francji
U Uniform Kierujcie się ku niebezpieczeństwu U lotnika
V Victor Potrzebuję pomocy Victoria
W Whisky Potrzebuje pomocy lekarskiej (albo piwa ;] ) Wojna w porcie
X XRay Wstrzymajcie się z wykonywaniem wszystkich zamierzeń i uważajcie na moje sygnały Xsiądz
Y Yankee Wlokę moją kotwicę Yayecznica
Z Zulu "Potrzebuję holownika" lub "wydaję sieci" nadany przez statki rybackie na łowiskach Zlepek kolorów
DD   Diver Down Uwaga! Nurkowie pod wodą. Zachowaj ostrożność. -

Flagi cyfrowe

Numer Kod Morse'a Wygląd flagi
1
2
3
4
5
6
7
8
9
0